Tik bij Google ‘webinar organiseren’ in en je kunt rekenen op ruim 200.000 resultaten. Talloze organisatoren bieden hun diensten aan, waarbij de kosten variëren van 0 euro tot duizenden euro’s.

Maar wat is een webinar eigenlijk en waarom zou je er eentje willen organiseren? En wat zijn de belangrijkste tips als je zo’n virtueel evenement wil houden?

Een webinar is een evenement waarbij het publiek via internet aanwezig is. Een soort online college, lezing of presentatie. Webinars worden georganiseerd over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Zo organiseert de Kamer van Koophandel met onder andere de Belastingdienst een webinar met als onderwerp: ‘Eigen bedrijf starten?’. Softwarebedrijf Exact probeert accountants te verleiden met een gratis webinars over onder meer online boekhouden.

Maar webinars over lichtere onderwerpen zijn er ook genoeg. Onzeker over het verzorgen van je konijn? Volg een webinar ‘kattengedrag’.

Onafhankelijk onderzoek naar de omvang van de webinar-markt en de effectiviteit van webinars in Nederland is niet online te vinden. Wat we wel weten is dat er duizenden webinars worden georganiseerd en dat er een enorme hoeveelheid online aanbieders is op dit gebied. We moeten het dus nog even doen met Amerikaanse statistieken.

Webinar als marketinginstrument

Het webinar wordt een steeds belangrijker marketinginstrument. Begin 2014 geeft 61 procent van de Amerikaanse marketeers aan dat zij het webinar inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie.

Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Content Marketing Institute (CMI) naar de beste tactieken in B2B-marketing. Zij ondervroegen marketeers van bedrijven met 10 tot 99 werknemers over de marketingmiddelen die ze inzetten.

Opvallend in het onderzoek is dat de marketeers niet onverdeeld positief zijn over het effect van de webinars. Zo beschrijft 39 procent van de ondervraagden het webinar als ineffectief. Bij 'real life'-evenementen is dit cijfer overigens niet veel lager. Daar ziet 37 procent weinig effect van de marketingactie.

Zelf een webinar organiseren

Wil je zelf graag een webinar organiseren, dan zijn er weinig nuttige cijfers beschikbaar om je te helpen. Je zult dus zelf goed na moeten denken om je weg te vinden in de webinarjungle. Hieronder 3 vragen die je voor jezelf moet beantwoorden om je webinar tot een succes te maken:

1. Bepaal allereerst het doel. Wat wil je bereiken met de webinar? Wil je meer bekendheid geven aan je product? Wil je je profileren als een expert in je vakgebied? Er zijn talloze redenen om een webinar te organiseren en allemaal vereisen ze een andere aanpak en insteek van je verhaal. Als je deze vraag beantwoord hebt, kun je ook bepalen voor wie je de webinar organiseert. Wil je dat de deelnemers gaan betalen en zo ja, hoeveel?

2. Hoe bereik je de doelgroep? Je kunt een heel interessante webinar organiseren voor consumenten die bij jou hun tonnen veilig kunnen beleggen, maar heeft jouw doelgroep op maandagochtend om 11 uur tijd om daar een webinar over te volgen? Waarschijnlijk niet. Wil je gepensioneerden het belang van een gezonde levensstijl uitleggen? Dan is dit tijdstip misschien nog niet zo'n slecht idee. Bedenk ook hoe je de doelgroep het beste op de hoogte kunt stellen van je evenement: via sociale media, mailings of nieuwsbrieven?

3. Welke aanbieder past bij jouw webinar? Op internet is er een wildgroei aan aanbieders. Behalve de service en de diensten, lopen ook de prijzen sterk uiteen. Er zijn self-service webinars waarbij je zelf de productie van het webinar regelt, maar je kunt ook de hele organisatie uitbesteden. Het aantal deelnemers dat je wilt bereiken speelt over het algemeen ook mee in de prijs. Bij bijvoorbeeld Go To Meeting kun je een abonnement afsluiten om meerdere webinars te organiseren. Easy Webinar levert webinars vanaf 1950 euro. Heb je er geen problemen mee dat er een klein balkje met reclame in beeld is, dan kun je met Anymeeting gratis 200 mensen een webinar voorschotelen.

Voor herhaling vatbaar

Is het webinar achter de rug, dan is het tijd om het effect van je marketingactie te gaan meten. Je kunt gaan bepalen of je doel bereikt is en of je vaker een webinar moet gaan organiseren. Je hebt dan in ieder geval je eigen statistieken waar je op kunt vertrouwen.